Inimene kasvab, areneb ja muutub elu jooksul palju. Millist rolli mängivad meie olemuses geenid ja millist keskkond? Kuidas mõjutavad meid koolisüsteem ja teised inimesed? Vaata, milliste teemadega arengu- ja sotsiaalpsühholoogia valdkondades meie teadlased tegelevad.
Kas ja kuivõrd kultuurile omane väärtusorientatsioon ja selle muutumine peegeldub vanemate kasvatusviisides ning koduses suhtlusstiilis ning kuidas see omakorda seostub lapse kõne-ja suhtlusoskuse arengu ning kultuurikontekstile vastava enesekäsitluse ja väärtuseelistuste kujunemise ning lapse psühholoogilise kohanemisega. Võrdleme uuemaid uurimistulemusi Eesti uue iseseisvusaja alguses saadutega. Samuti huvitume sellest, kuidas keerulistel aegadel (nt. koroonaajal) lapse arengut ja olukorraga kohanemist toetada. Teeme ka kultuuriti võrdlevaid uurimusi lapse arengust ja lapsekasvatusviisidest.
Uurijad: Tiia Tulviste, Pirko Tõugu, Anni Tamm, Ada Urm, Jane Kuperjanov
Publikatsioone:
Kuivõrd last ümbritseva keskkonna keeleline rikkus ja vanemate keelekasutusviisid seletavad suuri erinevusi laste kõne- ja suhtlusoskustes, sõnavaras, grammatikas ja jutustamisoskuses? Arvesse võtame ka teisi lapse kõne arengut mõjutada võivaid faktoreid, nt lapse sugu, vanemate haridustaset, laste arvu peres, lasteaias veedetud aega jm. Kuna nii lapsed kui nende vanemad veedavad olulise osa päevast digivahendeid kasutades, pöörame erilist tähelepanu küsimusele, milline on optimaalne tasakaal silmast silma suhtluse ja lapse ning tema vanemate digimaailmas veedetud aja vahel.
Uurijad: Tiia Tulviste, Ada Urm, Anni Tamm, Jane Kuperjanov
Publikatsioone:
Kuidas inimene läbib erinevaid identeedi kujunemisega seotud elu- ja arenguetappe? Kuidas identiteedi kujunemisega seotud protsessid seostuvad inimese heaolu, vaimse tervise ja toimetulekuga elus? Millised tegurid on seotud väärtuste omandamise ja suhteliselt püsiva väärtussüsteemi väljakujunemisega? Milliste väärtuste rõhutamine seostub laste heaolu, arengu ning paremate suhetega kodus, koolis ja sõprade ringis? Uurime ka arengulisi iseärasusi laste ja täiskasvanute erinevat tüüpi suhetes ja suhtlemisprotsessides. Erilist tähelepanu pöörame konfliktide lahendamisele ja konfliktolukordade tõlgendamisele.
Uurijad: Anni Tamm, Tiia Tulviste, Pirko Tõugu, Andero Teras
Publikatsioone:
Digivahendite hariduslike ja psühholoogiliste aspektide uurimine kasutajakogemuse uuringute ja küsitluste abil.
Uurijad: Iiris Tuvi
Publikatsioone:
Tuvi, I., & Okkonen, J. (2021). Data in Educational Living Labs. Information Technology and Systems. ICITS 2021., 138–145.
Käimas on kooliõpilaste karjääri kujundamise pädevuste hindamise vahendi loomine ja sellele järgneb üleriigiline pädevuste uuring. Uuringu käigus luuakse SA Innove (2012) karjääri pädevuste mudelis kirjeldatud pädevuste mõõtmiseks sobilik vahend ning seejärel selgitatakse välja, millisel tasemel on koolilõpetajate karjääri kujundamise pädevused.
Uurijad: Triin Liin
Sotsiaalsed representatsioonid on uskumuste, väärtuste, metafooride ja tavade süsteem, mis on igapäevase suhtluse, sotsiaalse reaalsuse ja sotsiaalsete objektide aluseks. Neid arendatakse ja kasutatakse sageli psühholoogias, mis tegeleb ühiskondade probleemide ja probleemide uurimisega. Sotsiaalsed representatsioonid pakuvad võimaluse individuaalsete/kollektiivsete lõhede kontseptuaalseks ületamiseks. Sellel on paralleele antropoloogiliste ja sotsioloogiliste lähenemistega sotsiaalsele konstruktivismile ja diskursiivsele psühholoogiale.
Uurijad: Wolfgang Wagner
Publikatsioone:
Rühmadevahelised suhted on meile ühiskondades ülimalt olulised, sest need määravad ühiskonna sotsiaalse elu kvaliteedi ja on globaalsete konfliktide keskmes. See uurimissuund keskendub rühmade (identiteetide) enesemääratlusele ja sellele, kuidas need on seotud grupi tajumisega teiste rühmade poolt (stereotüüpimine), samuti poliitilise propagandaga, kus teisi halvustatakse agressiooni õigustamiseks.
Uurijad: Wolfgang Wagner
Publikatsioone:
Vaata kõiki instituudi töötajate publikatsioone siit!