Hea psühholoogia magistriõppesse kandideerija! Oleme kogunud siia lehele võimalikke magistritöö teemasid. Ole kiire potentsiaalsete juhendajate poole pöörduma, et jõuaksid huvipakkuva teema endale saada ja põhjaliku projekti kirjutada!
Täpsem teema kooskõlastatakse juhendajaga selleks ette nähtud konsultatsioonis, arvestades lisaks juhendatava huvile konkreetsema teadusliku küsimuse vastu ka tema olemasolevaid pädevusi arvutiga töötamise alal. Mõeldav on samal üldisemal teemal ka maailmas tehtud uuemate eksperimentaalsete uurimuste teoreetiline analüüs.
Kontakt: TÜ professor emeritus Talis Bachmann, ajakirja Consciousness and Cognition peatoimetaja (teadustööde lühiülevaade Google Scholaris)
Meil on nüüd olemas väärtuste mõõtmise äpp, mida saab kasutada nutitelefonis või arvutis ja mida oleks vaja kähku kasutama hakata.
Kontakt: Tiia Tulviste
Kas oled kunagi mõelnud, miks inimesed käituvad erinevalt sõltuvalt sellest, millises sotsiaalses olukorras nad on? Või miks teatud inimesed tunduvad alati käituvat nii, nagu ühiskond neilt ootab, samas kui teised suudavad olla vabamad ja autentsed? Sotsiaalse soovitavuse uurimine avab põnevaid võimalusi mõista, kuidas ja miks inimesed muudavad oma käitumist, et vastata ühiskondlikele normidele ja ootustele – see on justkui enese või teiste petmise kunst.
Sotsiaalne soovitavus on mõiste, mis kirjeldab meie kalduvust esitada end viisil, mis on sotsiaalselt aktsepteeritud ja hinnatud. Olgu see tööintervjuul, sotsiaalmeedias või isegi sõprade seltsis – inimesed kipuvad valima, millist teavet nad enda kohta "lekitavad" ja kuidas nad seda teevad. Sageli püüavad nad jätta endast mulje, mis vastab teiste ootustele, varjates samal ajal oma tegelikke kavatsusi või tundeid.
Mulle huvitavad valdkonnad – seksuaalne iha, töövõtuintervjuudel esinemine (võib luua eksperimentaalsed tingimused), isiklike väärtuste „varjamine“ ja „upitamine“, vastavalt vajadusele. Või paku endale huvitav teema.
Kontakt: Toivo Aavik
Mitu mehelikkust on olemas? Aga mitu naiselikkust? Kui vastust juba tead, siis pole sul sellesse teemasse asja :). Kasutades Bemi küsimustikku (ja lisades ise isikuomadusi), uurime mitmeste soorollide olemasolu. Kasutame kaudseid ja otseseid meetodeid (enese hindamine ja nn ideaalse mehe-naise hindamine). Bemi normid on pärit 1960ndatest, neid peetakse konservatiivseteks arusaamadeks mehest-naisest. Meie tahame teada, mis tänapäeval toimub.
Tänapäeval on arusaamad soost ja soorollidest palju paindlikumad, kuid me ei tea täpselt, kui palju erinevaid viise on, kuidas mehelikkus ja naiselikkus avalduvad. Kas tõesti võib eksisteerida mitut erinevat "mehelikkust" ja "naiselikkust"? Sellele küsimusele soovimegi vastust leida, tuginedes mitte ainult enesehinnangutele, vaid ka kaudsetele meetoditele, kus osalejad hindavad, milline võiks olla "ideaalne" mees või naine.
Võid pakkuda ka endale huvitava teema.
Kontakt: Toivo Aavik
On teada, et intuitiivne mõtlemine võib teha vigu (Kahnemani uurimistöö). On samuti teada, et teatud faktorid nagu väsimus, pinge, stress ja emotsioonid võivad mõjutada, kuivõrd intuitiivne mõtlemine domineerib. Aga on vähe uuritud, kas ja kuidas ahnus - tunne, et midagi on võimalik kiiresti ja varsti saada - mõjutab intuitiivset mõtlemist. Olen eriti huvitatud tudengitest, kes tahaksid teha orignaalset teadustööd ja sellega juba magistri alguses pihta hakata.
Kontakt: Jaan Aru
Erinevad küsimuste tüübid mõjutavad erinevalt seda, kui palju ning kui täpset infot küsitletavalt saadakse. Seda, milliseid küsimusi ja kuidas küsitakse kohtumenetluses tunnistajatelt ja kahtlustatavatelt, on maailmas väga vähe ja Eestis pole üldse uuritud. Magistrant saaks uurimuses osaledes kogemuse uurimuse läbiviimise kõikidest etappidest: uuringu kavandamisest kuni järelduste tegemiseni.
Kontakt: Annegrete Palu
Isikute tuvastamist mõjutavad nii õigussüsteemi poolt kontrollitavad (nt kas äratundmiseks esitamise reas esitatakse tunnistajale fotod või videod) kui ka kontrollimatud tegurid (nt kurjategijate arv sündmuse ajal). Magistrandi ülesandeks on kavandada eksperiment (koostöös juhendajaga), koguda andmed ja kirjutada magistritöö. Täpne teema ehk milliseid isikute tuvastamist mõjutavaid tegureid magistritöö raames uuritakse, pannakse paika juhendaja ja magistrandi kokkuleppel. Kandidaadid võivad pöörduda ka muude õiguspsühholoogia alaste uurimisideedega.
Kontakt: Annegrete Palu
Nutiseadmete mõju üle vaieldakse palju, kuid rahvusvahelises teaduskirjanduses on puudu paar otsustavat katset. Nimelt pole väga uuritud nutiseadmete mõju motivatsioonile (näiteks motivatsioonile koolis õppida). Magistritöös uuriksime, kuidas nutiseadmete kasutamine muudab laste motivatsioonistruktuuri.
Kontakt: Jaan Aru
Oleme loonud uue virtuaalreaalsuse keskkonna ja testinud seda mõõduka depressiooniga inimeste peal. Nägime, et see virtuaalreaalsuse lahendus toob endaga kaasa depressiooniskooride langemise. Järgnevalt üritame paremini mõista, milliste vaimsete häirete korral see VR töötab ja kontrollida mitmeid alternatiivseid selgitusi.
Kontakt: Jaan Aru
Selle teema raames uuritakse episoodilise mälu rolli teadmiste kujunemisel. Magistrant saaks uurimuses osaledes kogemuse uurimuse läbiviimise kõikidest etappidest: küsimuste koostamisest kuni järelduste tegemiseni.
Kontakt: Pirko Tõugu
Millises keskkonnas on hea elada? Mis parandab ja mis halvendab inimese enesetunnet? Laiemalt proovib projekt vastata küsimusele, kui palju meie vaimses tervises üldse sõltub keskkonnast? Küsimuste püstitamiseks ja vastamiseks saab kasutada rikkalikku paketti vaimse tervise andmetest (20 000 soo, vanuse ja maakonna alusel rahvastikuregistrist valitud inimest), erinevate registrite andmed, ankeedid (3 lainet ) ja geokodeeritud keskkonnaandmed. Projekt toetub Rahvastiku vaimse tervise uuringule (Tervise Arengu Instituudi ja Tartu Ülikooli ühisuuring, 2020-2022) ja Euroopa Liidu Horisont 2020 projektile "eMotional Cities: Mapping the cities through the senses of those who make them"ja tehakse koostöös Tartu Ülikooli inimgeograafidega.
Kontakt: Kairi Kreegipuu
Kuidas mõjutab kiirusinfoga laetud keeleline sisend info töötlemiskiirust? Teisisõnu, kas reageerime kiiremini, kuuldes sellised sõnu nagu kiiresti, ruttu, kihutades, ning aeglasemalt, kui kuuleme sõnu nagu aeglaselt, tasapisi, lonkides? Teades keeleliste mehhanismide mõju käitumisele, mõistame paremini keele ja taju seoseid, teadvustame kiirusest kantud keele mõju inimesele ning saame neid teadmisi rakendada kõikvõimalikes suhtlusolukordades (sh koolisuhtluses, teraapias). Osaleda saab töö kõigis etappides, sh katsete väljamõtlemine ja huvi korral ka publitseerimine.
Teema asetub grandiprojekti „Kiirustamise keeleline sügavus: kiirus keeles ja kiiruskeele mõju inimesele“ (grant Kadri, Nikolai ja Gerda Rõugu nimelisest uurimisfondist).
Kontakt: Kairi Kreegipuu
See projekt katsetab uuenduslikku meetodit isiksuseomaduste mõõtmistulemuste tasandamiseks (silumiseks) masinõppe meetodil. Iga üksik mõõtmistulemus võib vähemal või rohkemal määral olla mõjutatud mõõtmisvea poolt, ent mitmete mõõtmiste kogumis mõõtmisvea osakaal taandub. See on mõistagi klassikalise testiteooria põhitõde, millel põhineb ka testiskooride arvutamine üksikute mõõtmiste agregeerimise näol ning mille lihtsaks näiteks on isiksusetesti skooride arvutamine mitmete üksikväidete summana. Samas teame, et agregeerides taandub lisaks mõõtmisveale välja ka üksikväidetes sisalduvat usaldusväärset ja valiidset informatsiooni (Mõttus jt, 2020), sest iga küsimus mõõdab mitmeid omadusi, mitte ainult seda omadust, mille skoori arvutamiseks seda põhiliseks kasutatakse. Selle informatsiooni osaliseks säilitamiseks võib olla kasu mitte üksikväidete agregeerimisest, vaid nende tulemuste tasandamisest muu informatsiooni (näiteks kõikide teiste väidete, vanuse, soo jm) põhjal, nihutades mõõtmistulemust veidi selle muu informatsiooni põhjal oodatava väärtuse suunas. Nihutamise aluseks olevate oodatavate väärtuste arvutamiseks on võimalik treenida suhteliselt lihtsaid masinõppe mudeleid. Paralleelina võib näha näiteks fotodel olevate defektide tasandamist, kasutades olemas olevat informatsiooni: kõige lihtsama näitena saab fotol oleva defekti ümbritsevate kujundite ja värvide põhjal üle siluda. Isiksuseomaduste mõõtmisi peaks saama silud sarnaselt.
See projekt põhineb olemasolevate mahukate isiksusetestiandmestike kasutamisel tasandamismetoodika arendamiseks ning selle tulemuslikkuse testimiseks. Tudengil on võimalik õppida isiksuseomaduste mõõtmise uuemaid suundi ning laia rakenduspotentsiaaliga masinõppe meetodeid (R statistilises keskkonnas).
Tegemist on täiesti uue ideega, aga inspiratsiooni võib leida järgmisest tööst:
Mõttus, RCondon, D. M., Back, M. D., Baumert, A., Costantini, G., Epskamp, S., Greiff, S., Johnson, W., Lukaszewski, A., Murray, A., Revelle, W., Wright, A. G. C., Yarkoni, T., Ziegler, M., & Zimmermann, J. (2020). Descriptive, Predictive and Explanatory Personality Research: Different Goals, Different Approaches, but a Share., Wood, D., d Need to Move beyond the Big Few Traits. European Journal of Personality, 34, 1175–1201. https://doi.org/10.1002/per.2311
Kandidaadid võivad pöörduda ka muude isiksusepsühholoogia alaste uurimisideedega.
Kontakt: René Mõttus
Hiljutine töö (Beck, Condon, & Jackosn, 2022) leidis, et isiksuseomaduste struktuur muutub vanusega. Samas kasutas see töö isiksuseomaduste mõõtmiseks üksnes enesekohaseid hinnanguid ning pole võimatu, et tulemusi mõjutas mitte isiksuse struktuuri kui sellise muutus, vaid vanusega seotud erinevused isiksusetesti küsimustele vastamises. Selle probleemi lahendamiseks on kasulike lisaks inimeste enda hinnangutele kasutada ka teiste inimeste hinnanguid nende isiksuse kohta; eriti kasulik on kasutada umbes sama vanade inimeste hinnanguid erineva vanusega inimeste kohta. See magistriprojekt põhineb suurte olemasolevate andmestike (enda ja teiste antud isiksuseomaduste hinnangud) kasutamisel vanusega seotud isiksuseomaduste struktuuri muutuste uurimiseks.
Beck, E. D., Condon, D., & Jackson, J. (2022). Interindividual age differences in personality structure. European Journal of Personality. https://doi.org/10.1177/08902070221084862
Kandidaadid võivad pöörduda ka muude isiksusepsühholoogia alaste uurimisideedega.
Kontakt: René Mõttus
Geenivaramus on detailselt mõõdetud ligi 78000 geenidoonori isiksuseomadusi ning neist 23000 isiksuseomadusi on hinnanud ka mõni nende tuttav. See pakub väga erinevaid võimalusi seostada isiksuseomadusi tervise, sotsiaalmajandusliku staatuse, hoiakute ja geenidega. Allpool väike valik võimalikest analüüsidest:
Mõõdikule saab otsa vaadata siin, oma teemad on ka teretulnud.
Põhijuhendajad on Uku Vainik ja/või René Mõttus, aga soovi korral võib kaasata teisi kaasjuhendajaid.
Palun kirjuta mõlemale korraga: uku.vainik@ut.ee, rene.mottus@ut.ee
On võimalik teha magistritöid projekti "Kuidas Covid-19 piirangutega kaasnenud muutused koduses digi- ja keelekeskkonnas mõjutavad lapse arengut ja heaolu" raames. Täpsem magistritöö teema selgub koostöös juhendatavaga. Andmekogumine algab kohe semestri alguses. Andmekogumises osalenud tudengitel on võimalik kasutada andmeid enda magistritöö tegemiseks. Huvilistel võtta ühendust Tiia.Tulviste@ut.ee.
Viisime 2020-2022 Tervise Arengu Instituudi ja Tartu Ülikooliga koostöös läbi Eesti rahvastiku vaimse tervise uuringu (RVTU), mille raames kogusime kogemuse väljavõtte meetodi abil andmeid inimese positiivsete ja negatiivsete emotsioonide ja emotsiooni regulatsiooni strateegiate kasutuse kohta.
Magistritöö raames on võimalik uurida, kuidas erinevad emotsioonide reguleerimise strateegiad (nt ümberhindamine, emotsioonide allasurumine, tähelepanu kõrvalejuhtimine) seostuvad selliste emotsioonidünaamika näitajatega, nagu emotsioonide kõikumine ja emotsioonide inertsus. Andmed on juba kogutud, töö sobib andmeanalüüsist ja emotsiooniregulatsiooni temaatikast huvitunud tudengile.
Lisalugemist emotsioonidünaamika ja emotsiooni regulatsiooni kohta:
Kuppens, P., & Verduyn, P. (2015). Looking at emotion regulation through the window of emotion dynamics. Psychological Inquiry, 26(1), 72-79.
Trull, T. J., Lane, S. P., Koval, P., & Ebner-Priemer, U. W. (2015). Affective dynamics in psychopathology. Emotion Review, 7(4), 355-361.
Juhendajad: Hedvig Sultson, Helen Uusberg, Andero Uusberg
Kontakt: Hedvig Sultson (hedvig.sultson@tai.ee)
Tähelepanu reguleerimise üks olulisi aspekte on tähelepandava ala suuruse muutmine. Mõnikord suunatakse tähelepanu ainult väikestele detailidele, jättes märkamata üldpildi. Teinekord keskendutakse eelkõige üldpildile ja ei märgata pisidetaile. Sellega seoses huvitab meid, millistel tingimustel tähelepanu reguleeritakse, kuidas see mõjutab sooritust erinevates ülesannetes ning millised on parimad viisid selle protsessi mõõtmiseks. Konkreetsemalt pakume välja kolm alateemat:
· Kas ja millal mõjutavad emotsioonid tähelepanu ulatust? Uuringud on näidanud, et positiivses meeleolus olevad inimesed on kognitiivselt paindlikumad ja suunavad esmalt tähelepanu üldpildile. Samas on leitud ka vasturääkivaid tulemusi, jättes selle küsimuse endiselt lahtiseks.
· Kas tähelepanu ulatuse suurendamine mõjutab pupilli suurust? Meie uurimisgrupp on näidanud, et see seos on teatud tingimustes olemas. Selle seose kinnitamiseks peaksime seda demonstreerima erinevate meetodite abil.
· Missugused on parimad meetodid tähelepanu ulatuse mõõtmiseks? Seni ei ole veel täiesti selge, kas erinevad mõõdikud mõõdavad täpselt sama konstrukti või pigem tähelepanu ulatuse erinevaid aspekte.
Nende teemade puhul on võimalus töötada juba olemasolevate andmetega. Samuti on võimalik esitada uusi uurimisküsimusi, mida saame koos edasi arendada. Kontakt: Martin Kolnes
Kolnes, M., Gentsch, K., van Steenbergen, H., & Uusberg, A. (2022). The mystery remains: Breadth of attention in Flanker and Navon tasks unaffected by affective states induced by an appraisal manipulation. Cognition & Emotion, 36(5), 836–854.
Kolnes, M., Uusberg, A., & Nieuwenhuis, S. (2023). Broadening of attention dilates the pupil. Attention, Perception, & Psychophysics.
Lisaks küsimustikele on võimalik isiksust mõõta ka implitsiitsete ehk n-ö varjatud mõõdikute abil, kus vastaja isiksus tuletatakse reaktsiooniaegade põhjal. Implitsiitsed mõõdikud, nagu näiteks implitsiitsete assotsiatsioonide test, on levinud vahendid hoiakute uurimiseks ja on samuti kogunud populaarsust isiksuse uurimisel. Antud teema puhul on meil üks olemasoleva andmestik, mis seostab tavalise küsimustiku vastuseid implitsiitsete mõõdikute vastustega. Uuringus oleme kasutanud erinevaid meetodeid isiksuse mõõtmiseks, sealhulgas enesekohaseid vastuseid, kategoriseerimise kiirust ning arvuti hiiresaba andmeid vastuste kategoriseerimisel. Kontakt: Martin Kolnes
Kolnes, M., Uusberg, A., & Konstabel, K. (2021). On the relationship between explicit and implicit self-concept of extraversion and neuroticism. Journal of Research in Personality, 90, 104061.
Töö toimub Laste vaimse tervise uuringuga seoses. Juhendaja Iiris Tuvi.
Juhendaja Triin Liin.
Varasemast on teada, et emotsionaalsete stiimulite tajulised omadused (nt laotustihedus, kontrastsus, heledus) seostuvad afektiivsete hinnangutega. See teadmine pärineb peaasjalikult korrelatiivsetest töödest, mistõttu pole selge, kas emotsioone tekitavad pildid on juhtumisi näiteks kontrastsemad või mõjub kõrgem kontrastsus ise emotsionaalselt. Sellistele küsimustele vastamine nõuab tunnuste süstemaatilist ja teadlikku varieerimist. Selles uurimuses varieerime süstemaatiliselt ühe ja sama stiimuli tajulisi omadusi ning uurime, kas see muudab stiimulite afektiivseid hinnanguid. Liskas uurime, kas erinevad tajulised omadused seostuvad afekti ja stiimuli kortikaalsete vastustega aditiivselt või multiplikatiivselt. Saadav teadmine on potentsiaalselt huvipakkuv nii teoreetilisest (kas ja miks visuaalsete stiimulite tajulised omadused afekti hinnangutesse panustavad?) kui praktilisest vaatenurgast (kuidas täiustada stiimulite tajuliste tunnuste ühtlustamiseks kasutatavaid algoritme?).
Juhendajad: Richard Naar ja Andero Uusberg
Töö toimuks varem kogutud andmetega ja keskenduks andmete analüüsile ja tõlgendusele. Töö eeldab füsioloogiliste signaalide töötlemise oskust teadusarvutuste keskkonnas MATLAB (alternatiivina Python) ja nende oskuste omandamine oleks osa tööprotsessist. Kõrgem huvi kas programmeerimise või füsioloogiliste signaalide töötlemise vastu on kindlasti eeliseks.
Juhendajad: Richard Naar ja Andero Uusberg
Tervis ja heaolu Tunnetus Isiksus Arengu- ja sotsiaalpsühholoogia