Tartu Ülikooli psühholoogia instituut jagas 18. juunil toimunud aktusel traditsioonilisi preemiaid õppeaasta parimatele. Ära märgiti lõpetajate parimad uurimis- ja magistritööd, teadusartiklid, õppeained ja aasta teod.
Marika Adson
„Ümberhindamise mõju sündmuspotentsiaali LPP amplituudile positiivsete emotsioonide suurendamisel“
Juhendajad: Helen Uusberg, Maria Krajuškina
Marija Jadrina
„Kontrollitud tähelepanu hoidmise treeningu ülekandeefekt tähelepanu suunamise efektiivsusele“
Juhendaja: Iiris Tuvi
Liis Helen Klemm
„Õnnelik neurootiline inimene: millised tegurid soosivad õnnelikkust neurootilistel inimestel?“
Juhendaja: Liisi Ausmees
Merilin Mets
„Isiksuseomaduste seos ravimite ja vaktsiinide kõrvaltoimete raporteerimisega: eksploratiivne uuring Suure viisiku ja isiksusenüansside tasandil“
Juhendajad: Uku Vainik, Liisi Ausmees
Emma Priidel
„Aktiivsus- ja tähelepanuhäire sümptomite seos söömishäirete ja vältiva/piirava toitumishäire sümptomitega“
Juhendajad: Kirsti Akkermann, Liis Jõhvik
Theresa Pulst
„Psühhopatoloogia üldfaktor p mõtestamine üksikväidete abil eestikeelsel valimil“
Juhendajad: Helo Liis Soodla, Kirsti Akkermann
Brett Puppart
„Gümnaasiumiõpilaste liigne tuginemine ChatGPT valedele soovitustele“
Juhendaja: Jaan Aru
Liisa-Airiin Räis
„Romantilise äkkhülgamise kogemuse seosed isiklike väärtustega varases täiskasvanueas“
Juhendaja: Annika Tamme
Danil Tervonen
„Õpilaste digivahendite kasutamise seosed matemaatikaärevuse ja -tulemustega: PISA 2022 andmete sekundaaranalüüs“
Juhendaja: Karin Täht
Anette Alapert
„Kanepi tarvitamisega kaasnevate probleemide tuvastamise küsimustiku CUPIT valideerimine Eesti valimil“
Juhendajad: Liina Haring, Kätlin Anni
Kirke Kaur
„Psühhoaktiivsete ainete väärtarvitamise sõeluuringu ASSIST valideerimine Eesti valimil“
Juhendajad: Kätlin Anni, Liina Haring
Mireena Mandel
„Perfektsionismi, impulsiivsuse ja emotsioonide regulatsiooni raskuste ühisroll depressiooni sümptomite selgitamisel“
Juhendajad: Kirsti Akkermann, Kärol Soidla
Eliise Marie Rebane
„Sensoorse tundlikkuse ja söömishäirete ning vältiva/piirava toitumishäire sümptomite vahelised seosed Eesti noorte ja täiskasvanute valimil“
Juhendajad: Kirsti Akkermann, Liis Jõhvik
Liina Reinart
„Adaptation and validation of the Brief Resilience Scale (BRS) and the Positive Appraisal Style (PAS) Scale into Estonian and Russian on a representative Estonian sample“
Juhendaja: Andero Uusberg
Helen Habakuk
„An intervention to increase participation in lifelong learning through university programme webpages“
Juhendaja: Alan Voodla
Karoline Kelder
„Tööandjate hoiakud seoses töötajate reservõppekogunemisel osalemise toetamisega ja neist tulenevad sekkumisvõimalused“
Juhendajad: Andero Uusberg, Eleri Lillemäe
„Psüühika põhifunktsioonid“
Õppejõud: Andero Uusberg, Liina Reinart, Pirko Tõugu, Richard Naar
TUDENGID ÜTLEVAD: Nautige, see on ilmselt parim aine! Väga põnev ja seostub kõikides teistes ainetes õpitavaga. Kursuse ülesehitus on äärmiselt professionaalne ja õppijasõbralik. Kui seda järgida, on õppimine väga meeldiv ja efektiivne. Katsete tegemine aitab ka kursusekaaslaseid tundma õppida, mis on lisaväärtus. Suurepärane aine, kus oli tunda, et õppejõud toetavad su õppimist.
„Suhtlemistreening“
Õppejõud: Annegrete Palu
TUDENGID ÜTLEVAD: Väga soovitan seda ainet võtta, kui tahaksid oma suhtlemisoskuseid arendada – võib-olla tahaksid konflikte paremini lahendada, ehk soovid teisi paremini kuulata. Selles aines tuleb palju tööd teha iseendaga, aga see annab pärast elus väga palju kasulikke oskuseid juurde! Seminaridest sai häid emotsioone ja kodutöödest värskendavaid mõtteid. Parim otsus, mida psühholoogia bakas teha - väga praktiline aine.
„Nõustamisoskuste treening“
Õppejõud: Kaia Kastepõld-Tõrs
TUDENGID ÜTLEVAD: Soovitan seda õppeainet väga! Toob küll mugavustsoonist välja ja võib esialgu heidutada, aga tegemist on ülikasuliku ja vajaliku õppeainega. Kui oleks minu teha, muudaksin selle kohustuslikuks õppeaineks. Ühised arutelud ja harjutused olid arendavad ja huvitavad. Väga hea on turvalises keskkonnas üksteise peal nõustamist harjutada. Aine lõpus tuli filmida video, millele sai personaalset tagasisidet. See oli väga väärtuslik, kuna sain oma nõustamisoskuseid arendada ning samas mõista, mida ma juba teen hästi ja mida saaks veel parandada. Õppejõud oli terve aine vältel väga toetav ja julgustav.
„Kognitiivsete protsesside arengu mõistmine ja arvestamine töös lapsega“
Õppejõud: Pirko Tõugu, Aave Hannus, Ada Urm, Triin Liin
TUDENGID ÜTLEVAD: Lausa uskumatu, kui hea disainiga õppeaine - üheaegselt nii kaasahaarav kui põhjalik! Õppejõud pani meid tööle nagu hullud ja me suure rõõmuga tegime, sest aine disain oli nii kavalalt motiveeriv! Me tegime terve semester intensiivselt nii grupitöid kui ka individuaalseid teste, aga iga teema oli seotud praktilise kaasaaegse ülesandega: teadusposter, podcast, videoloeng, esitlus jne. Kohustuslik mahukas lugemismaterjal leidis väljundi ja see andis meie pingutustele mõtestatuse ning ausalt suurendas tahet hästi hakkama saada. Klassikaline teooria kõnetas reaalelu ja tegi meid nii targemaks kui oskuslikumaks. Aitäh võimaluse eest kogeda päriselt põnevat õppeteekonda!
Maris Vainre
Juba üks artikkel väga heas ajakirjas oleks märkimisväärne saavutus, kuid kolm ühes aastas on lausa suurepärane tulemus:
„Most People's Life Satisfaction Matches Their Personality Traits: True Correlations in Multitrait, Multirater, Multisample Data“ ajakirjas Journal of Personality and Social Psychology
Autorid: René Mõttus, Anu Realo, Jüri Allik, Liisi Ausmees, Samuel Henry, Robert R. McCrae, Uku Vainik
See on psühholoogia kõige suurema viidatavusega ajakirjas (IF2023=6.4) ilmunud töö, mida Google Scholar andmetel (15. juuni 2025) on juba 25 korda viidatud, neist 5 Web of Science’i ajakirjades. Artikli põhiline järeldus – eluga rahulolu on kooskõlas isiksuse seadumustega.
ISIKSUSE JA AMETITE SOBIVUSE TÖÖRIIST
René Mõttuse, Kätlin Anni, Uku Vainiku ja Emma Mõttuse välja töötatud isiksuse ja ametite sobivuse tööriist jooksutas suure populaarsuse tõttu kokku servereid ja ummistas uudistekanaleid ning valiti ka sotsiaalteaduste valdkonna 2024. aasta teoks.
KAIA PINGUTUSED MAGISTRIKURSUSTE LÕIMIMISEL
Armastatud külalislektor Kaia Kastepõld-Tõrs on psühholoog-nõustajate kursuse "klassijuhatajana" seisnud südikalt tudengite võrdsete õiguste ja heaolu eest sõltumata õppesuunast, loonud turvalise keskkonna ja soodustanud ka koolivälist sõbrustamist. See ei ole jäänud märkamata!